Manusia adalah makhluk sosial yang perlu sentiasa berinteraksi bagi mencapai matlamat dan cita-cita pembentukan masyarakat. Belajar dalam kumpulan adalah merupakan salah satu strategi belajar yang berkesan. Cara belajar dalam kumpulan telah terbukti membuahkan sesuatu yang positif kepada setiap ahli di dalam kumpulan yang dibentuk itu. Bagi memastikan belajar secara berkumpulan menjadi efektif beberapa syarat berikut perlu dipatuhi:
a. Menentukan saiz kumpulan
1 Untuk memperoleh satu kumpulan yang efektif, empat orang adalah sesuai untuk sesi perbincangan dan juga penerusan aktiviti kumpulan ini.
2 Jumlah yang berlebihan selalunya akan menjadikan kumpulan itu sukar melaksanakan program-program yang dirancang.
3 Kebiasaannya jurnlah yang ramai akan mendedahkan ahli untuk memperkatakan sesuatu di luar topik yang dibincang.
4 Dengan jumlah ini (empat orang), akan memudahkan pengurusan kumpulan terutama semasa sesi perbincangan.
b. Sediakan topik perbincangan.
1 Perkara penting untuk rnemulakan perbincangan adalah:
(a) Tajuk yang dipilih ditentukan sebelum perbincangan. Setiap ahli wajib menyediakan satu tajuk untuk dibahaskan atau dibincangkan dan ahli tersebut benar-benar memahami tajuk yang dipilih.
(b) Semasa sesi pembentangan, semua ahli hendaklah serius dan benar-benar dapat mengikuti topik yang dibentangkan. Setelah satu-satu topik selesai dibincangkan, semua ahli seharusnya dapat menguasai keseluruhan topik tersebut.
c. Membincang tajuk dengan terperinci.
1 Dengan setiap ahli memahami topik yang telah dibentangkan, sesi soal jawab hendaklah dikendalikan dengan penuh perhatian.
2 Seboleh mungkin soalan yang dikemukakan hendaklah bertumpu kepada topik berkenaan.
3 AhIi yang mempunyai maklumat tambahan tentang topik ini hendaklah mengemukakannya bagi menjadikan topik yang dibincangkan merangkumi semua aspek dan komprehensif.
d. Tentukan masa, tempat, dan tarikh
1 AhIi kumpulan juga harus menyediakan jadual perbincangan dalam kumpulan mengikut kesesuaian ahli-¬ahli kumpulan.
2 Seboleh mungkin penentuan masa, tempat, dan tarikh hendaklah atas persetujuan bersama.
3 Kegagalan di peringkat awal ini akan menjadikan kumpulan ini lumpuh dan tidak menghasilkan sesuatu yang baik.
e. Tetapkan tempoh perbncangan
1 Satu-satu topik yang dibincangkan seharusnya tidak mengambil masa yang terlalu lama.
2 Misalnya pada satu-satu sesi perbincangan yang mengambil masa antara dua hingga tiga jam, kumpulan ini hendaklah berupaya membincangkan sekurang-kurangnya empat topik yang sesuai.
3 Masa dan topik yang diambil melebihi had ini akan menyebabkan kumpulan tersebut tidak dapat menguasai keseluruhan subjek.
f. Saling bekerjasama
1 Elakkan perasaan tidak senang hati antara ahli kumpulan.
2 Anda juga perlu rnengetepikan sebarang anasir yang boleh merenggangkan hubungan antara ahli kumpulan.
3 Andainya sebarang pergeseran, konflik, dan perbezaan pendapat dapat dihindarkan, kumpulan yang diwujudkan itu akan menjadi lebih mantap.
g. Kekalkan hubungan rapat
1 Dalam usaha menjalin serta rnengekalkan hubungan antara ahli di dalam kumpulan, seharusnya ada fiat untuk berbuat demikian sehingga ke peringkat tertinggi.
2 Kamu harus mengenal Iatar belakang rakan sekumpulan secara mendalam.
3 Antaranya:
(a) Cuba mengenali kaum keluarga rakan secara rapat.
(b) Amalkan sikap bekerjasama tidak kira berkaitan pelajaran atau aktiviti
luar.
(c) Hulurkan bantuan jika rakan menghadapi masalah. Bantuan
boleh berbentuk tenaga dan wang ringgit,
4 Walaupun hal ini dirasakan sebagai tidak munasabah, tetapi ia bukanlah menjadi penghalang kepada realiti hidup pada hari ini.
5 Semangat berpasukan ini boleh digarap untuk menjadi pendorong kepada kejayaan bersama.
h. Saling memberi dorongan
1. Sémangat ini hanya boleh dicapai jika semua faktor di atas dapat dilaksanakan dengan jayanya
2 Dorongan ini juga harus selalu disebutkan pada peringkat awal satu-satu perbincangan. Ia juga akan menjadi faktor penggalak kepada kejayaan bersama dalam kumpulan itu.
a. Menentukan saiz kumpulan
1 Untuk memperoleh satu kumpulan yang efektif, empat orang adalah sesuai untuk sesi perbincangan dan juga penerusan aktiviti kumpulan ini.
2 Jumlah yang berlebihan selalunya akan menjadikan kumpulan itu sukar melaksanakan program-program yang dirancang.
3 Kebiasaannya jurnlah yang ramai akan mendedahkan ahli untuk memperkatakan sesuatu di luar topik yang dibincang.
4 Dengan jumlah ini (empat orang), akan memudahkan pengurusan kumpulan terutama semasa sesi perbincangan.
b. Sediakan topik perbincangan.
1 Perkara penting untuk rnemulakan perbincangan adalah:
(a) Tajuk yang dipilih ditentukan sebelum perbincangan. Setiap ahli wajib menyediakan satu tajuk untuk dibahaskan atau dibincangkan dan ahli tersebut benar-benar memahami tajuk yang dipilih.
(b) Semasa sesi pembentangan, semua ahli hendaklah serius dan benar-benar dapat mengikuti topik yang dibentangkan. Setelah satu-satu topik selesai dibincangkan, semua ahli seharusnya dapat menguasai keseluruhan topik tersebut.
c. Membincang tajuk dengan terperinci.
1 Dengan setiap ahli memahami topik yang telah dibentangkan, sesi soal jawab hendaklah dikendalikan dengan penuh perhatian.
2 Seboleh mungkin soalan yang dikemukakan hendaklah bertumpu kepada topik berkenaan.
3 AhIi yang mempunyai maklumat tambahan tentang topik ini hendaklah mengemukakannya bagi menjadikan topik yang dibincangkan merangkumi semua aspek dan komprehensif.
d. Tentukan masa, tempat, dan tarikh
1 AhIi kumpulan juga harus menyediakan jadual perbincangan dalam kumpulan mengikut kesesuaian ahli-¬ahli kumpulan.
2 Seboleh mungkin penentuan masa, tempat, dan tarikh hendaklah atas persetujuan bersama.
3 Kegagalan di peringkat awal ini akan menjadikan kumpulan ini lumpuh dan tidak menghasilkan sesuatu yang baik.
e. Tetapkan tempoh perbncangan
1 Satu-satu topik yang dibincangkan seharusnya tidak mengambil masa yang terlalu lama.
2 Misalnya pada satu-satu sesi perbincangan yang mengambil masa antara dua hingga tiga jam, kumpulan ini hendaklah berupaya membincangkan sekurang-kurangnya empat topik yang sesuai.
3 Masa dan topik yang diambil melebihi had ini akan menyebabkan kumpulan tersebut tidak dapat menguasai keseluruhan subjek.
f. Saling bekerjasama
1 Elakkan perasaan tidak senang hati antara ahli kumpulan.
2 Anda juga perlu rnengetepikan sebarang anasir yang boleh merenggangkan hubungan antara ahli kumpulan.
3 Andainya sebarang pergeseran, konflik, dan perbezaan pendapat dapat dihindarkan, kumpulan yang diwujudkan itu akan menjadi lebih mantap.
g. Kekalkan hubungan rapat
1 Dalam usaha menjalin serta rnengekalkan hubungan antara ahli di dalam kumpulan, seharusnya ada fiat untuk berbuat demikian sehingga ke peringkat tertinggi.
2 Kamu harus mengenal Iatar belakang rakan sekumpulan secara mendalam.
3 Antaranya:
(a) Cuba mengenali kaum keluarga rakan secara rapat.
(b) Amalkan sikap bekerjasama tidak kira berkaitan pelajaran atau aktiviti
luar.
(c) Hulurkan bantuan jika rakan menghadapi masalah. Bantuan
boleh berbentuk tenaga dan wang ringgit,
4 Walaupun hal ini dirasakan sebagai tidak munasabah, tetapi ia bukanlah menjadi penghalang kepada realiti hidup pada hari ini.
5 Semangat berpasukan ini boleh digarap untuk menjadi pendorong kepada kejayaan bersama.
h. Saling memberi dorongan
1. Sémangat ini hanya boleh dicapai jika semua faktor di atas dapat dilaksanakan dengan jayanya
2 Dorongan ini juga harus selalu disebutkan pada peringkat awal satu-satu perbincangan. Ia juga akan menjadi faktor penggalak kepada kejayaan bersama dalam kumpulan itu.
No comments:
Post a Comment